Rozhovor s ředitelem Slovácké rally

V článku najdete také video pozvánku.

Devadesátka posádek je přihlášena na druhý ročník Slovácké Rally. Připraveno je osm rychlostních zkoušek na třech úsecích o celkové délce 70 závodních kilometrů. Vůz se startovním číslem 1 vyrazí na trať v sobotu 5. dubna v 7:58 ráno. V následujícím rozhovoru poodhalí ředitel rally Stanislav Firtl, co jej vedlo k několika zásadním změnám, a na co se těšit tentokrát.

Proč došlo k posunu z léta na začátek jara?

Zkusil jsem udělat změnu proti prvnímu ročníku a taky jsem si to v tomto roce chtěl odbýt co nejdřív kvůli práci. Proto když po komunikaci s promotérem byla možnost tohoto termínu, hned jsem ji využil. Otázkou je zda není pro jezdce moc brzy. To uvidíme 5. dubna 2025. Já věřím, že posádky přijedou a užijí si nové erzety.

Jak zásadně se změní Slovácká rally oproti minulému ročníku? Co vše se přestěhuje a proč? 

Celá soutěž se přesunula těsně za hranici okresu Hodonín z důvodu, že i když jsem tomu nevěřil, stále žijeme v době kdy si může při splnění všech povolení a povinností postavit hlavu jediný člověk ze státní správy a je po všem. To se stalo v roce 2024 před samotnou akcí. Během týdne jsme s Markem Šimíkem udělali ze záporného vyjádření pozitivní se slibem, že v roce 2025 pojedeme jinde. Ač mě jako člověka z Kyjova mrzí, že nemůžeme pokračovat na území Hodonínska a Břeclavska v tradici, která tu byla před čtyřiceti lety, musel jsem rychle jednat a najít jinou alternativu. Nebylo to vůbec jednoduché. Avšak tahle aktuální je skvělá. Těším se, až jezdci uvidí RZty. Staré Hutě a Boršice jsou nejen za mě opravdu skvělé. Kostru třetí RZ Morkovice jezdci znají z dřívějších ročníků ČMPR Rally Kroměříž. Charakter akce se asi úplně nezmění, ale náročnost určitě.  

Jak bude vypadat servisní zóna?

Servisní zónu se podařilo zajistit díky spolupráci města a družstva Morkovice – Slížany. Taková plocha s úžasným povrchem se nevidí tak často. Ta se prostě musela využít.

Formát 3-3-2 zůstal stejný jako loni, je to proto, že se vám osvědčil? 

Tento formát je za mě skvělý v tom, že při jednodenní soutěži se auta do servisní zóny nevrátí jen jednou ale dvakrát. Více možností pro diváky vidět závodní auta v servisní zóně a pro první závod sezóny určitě výhoda v tom, že jezdci mohou více zkoušet nastavení nebo případné úpravy, než se sezóna rozjede naplno. Možná pozitivní i pro posádky, kteří jedou jiný šampionát, aby měli auta vícekrát pod stanem během testu. 

Loni to byl první ročník. Z čeho všeho jste si brali poučení pro druhý ročník? 

Pro mě to bylo učení za pochodu a léčba šokem. I když jako pořadatel mám za sebou uspořádání dvou ročníků závodu automobilů do vrchu pro FIA SAMŠ na Slovensku, tak tohle bylo jiné. A bohužel nemůžete být u všeho. Z 99 procent všichni lidi, co pomáhali, byli skvělí a zodpovědní. Bohužel se našli jedinci, kteří to vzali za jiný konec. Teď se pořadatelský sbor trochu obměnil a věřím, že se vyvarujeme chyb. Za mě je to tak, že jako pořadatel si jdete pro chyby a kritiku naproti. Je malá naděje, že se vše povede na 100 procent.  Sám aktivně závodím 20 let a chyby na závodech jsou vždy. Jen někdy jsou vidět více, a někdy méně. Přece jenom, pokud máte na víkend najatých 350 lidí, šance, že všichni odvedou vše bez chyb, je dost malá. Potom nastává samozřejmě chvíle pro notorické kritiky, hlavně na sociálních sítích. Tam jsou většinou největší moralisti ti, kteří si nedovedou představit, jak složité je něco takového vůbec uspořádat. 

Výrazný byl skok na RZ Rajčatárna. Můžeme se letos těšit na nějaký další zajímavý úsek? 

Takový skok na posádky pravděpodobně v tomto roce nečeká, ale myslím si že vhodnou záplatou bude RZ Staré Hutě. Ta je opravdu skvostná. Jsem rád, že se nikdy a nikde nejela. Je to zážitek jet ji i na kole.

Ve Zvláštních ustanoveních se píše o přítomnosti šotolinové části. O co se přesně jedná? 

Jedná se poslední čtvrtinu na tzv. Morkovické RZ a taky nezanedbatelný kus na RZ Boršice. Tam to bude zajimavé.

Máte připraveno nějaké opatření, jak zabránit dlouhým časovým prodlevám?  

Více zodpovědnějších lidí na vedoucích pozicích a pokud možno méně nehod. Loni bylo pár hrůzostrašně vypadajících nehod na RZ Koryčany. které nám zajistily krásný časový skluz. Naštěstí vše dopadlo relativně dobře.  

Máte už i nějaké informace o občerstvení v servisce a na rychlostkách? 

Určitě. V servisní zóně bude velké občerstvení se vším co budou diváci a teamy potřebovat. Na rychlostních zkouškách zatím jen RZ Staré Hutě u startu, kterou by měli zajišťovat hasiči z obce i s parkovištěm pro diváky přímo u startu RZ. 

Je připraveno nějaké překvapení nebo zvláštní lákadlo pro diváky nebo pro posádky? 

Již jsme vydali průběžně doplňovanou startovní listinu. Za tři dny se přihlásilo více než 80 posádek. Věřím, že za zbývající tři týdny se přihlásí ještě dost posádek, aby se bylo na co koukat. Mimo krásných historiků a stálic na ČMPR se za první dva dny přihlásilo pět vozů specifikace R5/Rally2 plus pár krásných kitů. 

Máte nějakého významného partnera, který by si zasloužil poděkování? 

Jistě to jsou LESY ČR s.p a samotní zástupci všech dotčených obcí. Ne každý si nechá vjet do obce motoristickou soutěž a za to těm našim v roce 2025 patří velké díky.

(Rozhovor vyšel v časopise Rally 2/2025)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *